Je eigen onderneming is eindelijk een feit en je product/dienst verkoopt goed. Alles loopt zoals verwacht en je bent klaar voor de volgende stap: groeien. Je wilt meer klanten helpen en meer impact maken. Iedere ondernemer wilt zijn eigen onderneming natuurlijk zien groeien, maar dit lukt alleen wanneer jij als ondernemer ook daadwerkelijk de juiste stappen durft te zetten. In deze blog geven we je een aantal ideeën om jouw onderneming te laten groeien!
Gebruik digitalisering
Maak gebruik van digitalisering! Digitalisering helpt je om het proces te veranderen door middel van best practices vanuit software aanbieders of innovatieve technologische oplossingen. Toepassing van apps, QR-codes, robotisering, maar ook Augmented Reality en Internet of Things biedt enorme kansen om processen op een andere, efficiëntere manier in te richten. Dit heeft uiteindelijk een groot voordeel voor de klantervaring en als er iets nodig is voor de groei van jouw onderneming, dan is dat wel een positieve klantervaring.
Om even een voorbeeld te geven; AS2 protocol. Application Statement 2 is een moderne en populaire manier om bestanden zo veilig mogelijk uit te wisselen over een gewone internet verbinding. De software biedt daarnaast ook nog eens de mogelijkheid om automatisch een ontvangstbevestiging te versturen en te ontvangen.
Experimenteer met strategieën
Blijf continu testen en experimenteren. Er is (jammer genoeg) geen kant-en-klare oplossing voor het laten groeien van een onderneming. Wat voor het ene bedrijf ontzettend goed werkt, levert voor het andere bedrijf weer helemaal niets op. Experimenteer daarom met verschillende strategieën tot je ontdekt wat voor jouw bedrijf en klanten werkt.
Weet waar en hoe je jouw doelgroep bereikt
Om jouw onderneming te laten groeien heb je klanten nodig. Breng daarom altijd je doelgroep heel goed in kaart. Zoek tot in de kleinste details en leer zoveel mogelijk van je ideale klant kennen. Is je doelgroep online actief? Wat vinden zij leuk? Wat hebben zij nodig? Hoe maak je een connectie met je doelgroep? Dit zijn allemaal vragen die je moet beantwoorden voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat. Maak een aantal persona’s van je ideale klant en test je campagnes aan de hand van deze persona’s. Je merkt al gauw welke campagne effectiever is en zorg dat je deze in de toekomst blijft optimaliseren.
Groei in personeel
Om meer indruk te maken en jouw klanten een betere service te bieden heb je meer mensen nodig. Op het moment dat je wilt groeien dien je steeds meer zaken te laten uitbesteden. Het is hierbij heel belangrijk om een sterk team te vormen en de juiste mensen om je heen te verzamelen.