De gezondheidsvoordelen van koud douchen

De gezondheidsvoordelen van koud douchen

Steeds meer mensen kiezen ervoor om elke dag een lekkere koude douche te nemen. En dat is ook niet zo gek. Koud douchen bespaart niet alleen energiekosten, het is ook nog eens goed voor het milieu en je eigen lichaam. En op dat laatste puntje gaan wij in dit artikel dieper in. Koud douchen biedt namelijk verschillende gezondheidsvoordelen waar de meeste mensen nog niet van op de hoogte zijn. In dit artikel zetten we een paar van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van koud douchen voor je op een rijtje. 

Goed voor je immuunsysteem

Volgens gezondheidsexperts wordt je bloed effectiever door je lichaam gepompt zodra het in aanraking komt met koud water. Dit is een oerinstinct van het menselijk lichaam. Het zorgt ervoor dat belangrijke organen zoals je hart onderkoeld raken. Daarnaast gaat je stofwisseling omhoog en je bloeddruk naar beneden. Je lichaam moet zich verweren tegen ziektes als het wordt blootgesteld aan extreme kou, waardoor je immuunsysteem een oppepper krijgt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je lichaam meer witte bloedcellen aanmaakt zodra je wordt blootgesteld aan kou. 

Goed voor afvallen

Zoals al eerder vermeld, stimuleert een koude douche je stofwisseling. Dit kan een positieve bijdrage leveren om sneller af te vallen. Ons lichaam bestaat namelijk uit twee soorten vetweefsel: Bruin en wit vet. Het vet dat we opslaan als we meer calorieën eten dan verbranden is wit vet. Wit vet slaat zich vooral op bij je rug, dijen, taille en nek. Wit vet is eigenlijk niet goed voor ons lichaam. Bruin vet is daarentegen zeer belangrijk. Dit type vet wordt geactiveerd zodra je in aanraking komt met kou en houdt je warm. Uit onderzoek blijkt dat je lichaam bruin vet aanmaakt als je lichaam in aanraking komt met sterke kou. Bruin vet geeft je stofwisseling een flinke boost wat ervoor zorgt dat je tijdens rustmomenten meer verbrandt. 

Goed voor spierherstel

Je hebt vast wel eens gezien of gelezen dat topsporters vaak een koude douche nemen of een ijsbad induiken. Dit doen ze omdat het een zeer effectieve manier is om spierherstel te bevorderen. Dit voorkomt en vermindert namelijk spierpijn na zware krachttrainingen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die na het sporten een koud bad nemen, een sterke afname in spierpijn ervaren binnen een dag. Als je dit resultaat zelf wilt ervaren, moet je 20 minuten in een bad zitten van ongeveer 10 graden. Doe dit alleen als je focust op spierherstel. Elke dag in bad of 20 minuten lang douchen is zonde van het watergebruik. 

 

seo

Related Posts

3 redenen om minder vlees te eten

3 redenen om minder vlees te eten

No Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *